Solarpunk w kafelkowym wydaniu

Solar City 1

Na 29. maja zaplanowany jest start kampanii crowdfundingowej Games Factory, której celem będzie ufundowanie gry „Solar City” autorstwa Marcina Ropki i Violi Kijowskiej. Jednocześnie będzie to pierwsza autorska gra planszowa krakowskiego wydawnictwa. Mieliśmy okazję zagrać w jej prototyp na Warszawskich Targach Fantastyki. Premiera przewidywana jest na tegoroczne targi Spiel w Essen.

Gra przeznaczona jest dla 2 od 4 osób w wieku od 10 lat, a rozgrywka w nią nie powinna trwać dłużej niż ok. 15 min na gracza. W „Solar City” przenosimy się do 2035 roku…

Populacja ludzi na Ziemi dramatycznie spadła. Ludzkość znajduje się na skraju unicestwienia, a winić za to możemy wyłącznie siebie samych. Niepomni na wielokrotne ostrzeżenia i apele ekologów wciąż zatruwaliśmy środowisko, uwalniając setki ton dwutlenku węgla i pyłu do atmosfery. Nasza planeta, niegdyś pełna zieleni i życia, zamieniła się w szarą pustynię śmierci.

Gracze stają na czele potężnych korporacji. Ich zadaniem jest opracowanie takiego planu miejskiej infrastruktury, którego późniejsza realizacja może przyczynić się do poprawy jakości powietrza i warunków życia na naszej planecie. W trakcie rozgrywki będziemy zapełniać wolne przestrzenie na naszym 16-polowym planie zabudowy rozmaitymi budynkami – Wieżowcami, Budynkami Publicznymi lub Wertykalnymi Farmami. Za aktywowanie wybranych sektorów projektowanego miasta będziemy otrzymywać odpowiednie korzyści, jednocześnie blokując dostęp do nich innym graczom.

Gra może skończyć się na dwa sposoby – albo po rozegraniu odpowiedniej liczby rund (zależnej od liczby graczy), albo wówczas, gdy jednemu z projektantów uda się zapełnić budynkami cały 16-polowy plan zagospodarowania przestrzennego na jego planszy.

Solar City 2

Elementy i przygotowanie do rozgrywki

W pudełku znajdziemy 4 duże plansze dla każdego z graczy. Mieszczą one 16 kafelków budynków. Na planszy gracza mamy dwa tory do zaznaczania kosztu budowy dwóch typów budynków – Wieżowców i Wertykalnych Farm.

Solar City 3

Kafelki z Wieżowcami i Wertykalnymi Farmami są dwustronne, tzn. po jednej stronie kafelka jest Wieżowiec, a po drugiej Wertykalna Farma. Łącznie mamy aż 108 takich kafli podzielonych na 12 różnych rodzajów. W trakcie rozgrywki wykorzystujemy zawsze 6 z 12 rodzajów kafli, co jest jednym z czynników zapewniających „Solar City” regrywalność. Selekcja odpowiednich kafli może jednak sprawić, że przygotowanie do rozgrywki trochę potrwa.

Jednostronne są natomiast kafle Budynków Publicznych. Najczęściej pozwalają one otrzymywać dodatkowe punkty lub monety pod warunkiem wykonania określonych działań. Część Budynków Publicznych oddziałuje w jakiś sposób na inne, sąsiednie budynki, co jest wyraźnie zaznaczone na takim kafelku. Może to być np. dwukrotna aktywacja budynków po prawej lub lewej stronie. Umiejętne rozlokowanie Budynków Publicznych pozwoli nieźle napędzić nasz kafelkowy „silniczek”.

Planszę główną, na której znajdziemy skrót zasad i licznik rund, umieszczamy na środku stołu. Partia 2-osobowa trwa 5 rund, 3-osobowa 7 rund, a 4-osobowa zajmuje 9 rund. Wszystko po to, aby niezależnie od liczby uczestników rozgrywki, liczba akcji wykonywanych podczas gry przez pojedynczego gracza była podobna. Aktualnie rozgrywaną rundę oznaczamy za pomocą odpowiedniego drewnianego znacznika.

Solar City 4

Z 6 uprzednio wybranych typów budynków tworzymy 3 pary (po 2 typy na parę), tasujemy sparowane stosy kafelków i układamy nad planszą główną wizerunkiem Wieżowca do wierzchu. Pod planszą wykładamy odkryte 3 losowe Budynki Publiczne, a na każdym z nich umieszczamy 2 monety.

W zależności od tego, kto rozpoczyna rozgrywkę, gracze biorą z głównej puli nieco inną liczbę monet na start (najmniej bierze, co raczej zrozumiałe, pierwszy gracz) i możemy już zaczynać konstruowanie swojego solarpunkowego projektu.

Wszelkie grafiki, które znajdują się na elementach gry zostały wykonane jedynie na potrzeby prototypu. Finalna jest jedynie okładka gry, a jej autorem jest Mariusz Gandzel. Szczerze powiedziawszy już nie mogę się doczekać pierwszych oficjalnych grafik budynków, jakie pojawią się na kafelkach. Wszak jakość wykonania i oprawa graficzna to bardzo ważny element w grach planszowych, co dobra mechanika. Mówi się, by nie oceniać „książki po okładce”. Jednak jeśli pozostałe ilustracje utrzymają poziom okładki „Solar City” to będzie na prawdę dobrze!

Solar City 5

Działania szefów korporacji

Mechanika „Solar City” w swoich założeniach jest bardzo prosta i opiera się na trzech podstawowych akcjach, w wyniku których będziemy stopniowo zapełniać budynkami pola na swojej planszy gracza. Gracze rozgrywają swoje tury kolejno. W swojej turze gracz może wykonać 1 z 3 akcji. Może to być:

  • Zbudowanie Wieżowca. Gracz bierze jeden z dostępnych kafli (z wierzchu jednego z trzech stosów z Wieżowcami), płaci za niego koszt w monetach równy liczbie pozostałych Wieżowców, jakie już znajdują się na jego planszy i umieszcza zakupiony Wieżowiec na wolnym polu na swojej planszy. Następnie może aktywować wybrany rząd lub kolumnę w swoim projekcie, za co otrzyma dobra (np. monety) ze wszystkich Wieżowców i, ewentualnie, Budynków Publicznych w aktywowanym obszarze. Wybrany przez gracza obszar wszyscy (włącznie z aktywnym graczem) zaznaczają za pomocą drewnianego znacznika, kładąc go w odpowiednim zagłębieniu przy swojej planszy. Tym samym aktywowany rząd (lub kolumna) jest już niedostępny do aktywacji dla graczy podczas ich tur w danej rundzie. Istotne jest też to, że budynki rywali znajdujące się w aktywowanym sektorze nie zdobywają dla nich żadnych profitów (korzyści przynosi to jedynie graczowi, którego jest tura).
  • Uruchomienie Wertykalnej Farmy. Gracz obraca kafel wybudowanego wcześniej Wieżowca na drugą stronę. Za wykonanie tej akcji płaci się monetami w liczbie równej dwukrotności pozostałych Wertykalnych Farm, jakie ma już na swojej planszy. Gracz musi przy tym aktywować rząd lub kolumnę, w której znajduje się właśnie uruchamiana Wertykalna Farma, aby móc skorzystać z jej cechy i cech pozostałych budynków z aktywowanego obszaru. Cechy Farm, w przeciwieństwie do cech Wieżowców, są jednorazowe. Już nabywając Wieżowiec wiemy, jaką funkcję będzie on spełniał wówczas, gdy zostanie z niego uruchomiona Wertykalna Farma, ponieważ jest to wyraźnie zaznaczone w górnej lewej części kafelka każdego Wieżowca.
  • Zbudowanie Budynku Publicznego. Gracz bierze jeden z trzech dostępnych kafli Budynków Publicznych i umieszcza go na jednym z wolnych pól na swojej planszy. Podstawowy koszt Budynku Publicznego to 8 monet, pomniejszone o liczbę monet, jaka może znajdować się na takim kafelku w momencie zakupu. Miejsce zakupionego budynku natychmiast uzupełniamy nowym z zakrytego stosu kafelków Budynków Publicznych wybranych do rozgrywki. Jeśli Budynek Publiczny nie zostanie zakupiony, na początku kolejnej rundy dokładamy doń ponownie 2 monety. Czasem więc ostateczny koszt Budynku Publicznego może być niewielki, a korzyści z jego wybudowania na planszy całkiem spore. Po ustawieniu Budynku Publicznego na planszy, podobnie jak w wypadku Wieżowców, możemy dokonać aktywacji wybranego rzędu lub kolumny kafelków.

Solar City 6

W trakcie gry można też zaciągnąć dług w banku (dowolną liczbę razy), ale pożyczkę trzeba będzie zwrócić przed zakończeniem rozgrywki w dwójnasób, np. biorąc 10 monet pożyczki, musimy oddać 20. Dług możemy spłacać sukcesywnie, byle do końca gry z niego wyjść, bo za niespłacenie możemy otrzymać ujemne punkty.

Pojedyncza runda trwa do momentu, w którym wszystkie rzędy i kolumny na planszach graczy będą zablokowane, tzn. nie będzie można ich już aktywować.

Po zakończeniu rundy „uwalniamy” wszystkie zablokowane kolumny i rzędy ze znaczników, dokładamy po 2 monety na Budynki Publiczne dostępne do wybudowania i możemy kontynuować rozgrywkę. Niektóre budynki przynoszą graczom dodatkowe korzyści na koniec rundy, np. monety.

W drodze po Punkty Tlenu

Punkty zdobywamy w trakcie gry, korzystając z cech niektórych kafli. Dodatkowo punktujemy na koniec gry. Otrzymujemy po punkcie za każdą Wertykalną Farmę, która znajduje się na planszy. Warto też gromadzić monety, bo każde 12 monet to również 1 punkt. Punkty możemy również tracić. Każdy niezajęty obszar na planszetce gracza to -1 punkt. Jeśli mamy niespłacony dług zaciągnięty z banku, to każde 6 monet długu również będzie oznaczało dla nas ujemny punkt.

Solar City 7

Gracz, który na zakończenie rozgrywki zdobędzie największą liczbę Punktów Tlenu, a więc jego projekt będzie najskuteczniejszą koncepcją poprawy warunków bytowania na Ziemi, wygrywa grę.

Wrażenia z solarpunkowego doświadczenia

Trudno jednoznacznie oceniać „Solar City” po tak krótkim obcowaniu z grą. Jest to jednak na tyle prosta mechanicznie planszówka, że pewnych jej cech trudno nie zauważyć.

Pierwszą rzeczą jest na pewno olbrzymia regrywalność. Jak wspomniałem wcześniej, już początkowa selekcja zestawów kafli budynków, które będą wykorzystywane w trakcie rozgrywki sprawia, że kolejne partie będą różniły się od siebie. Do tego dochodzi jeszcze wykorzystanie części spośród wszystkich dostępnych kafli Budynków Publicznych i losowe pojawianie się budynków w puli 6 kafli zawsze dostępnych do wybudowania. W dodatku, blokowanie poszczególnych rzędów czy kolumn z każdą turą, będzie skłaniało graczy do rozwijania swojego projektu za każdym razem w nieco inny sposób. Możliwych kombinacji jest więc naprawdę sporo, by z każdą kolejną rozgrywką powstawały inne projekty solarpunkowej zabudowy.

Gra dobrze się skaluje. W dwie osoby rozgrywka jest nieco bardziej taktyczna, bo można próbować planować swoje zagrania przynajmniej o jedną turę do przodu, widząc to, co mamy dostępne do wybudowania. Im więcej graczy, tym dostępne kafle szybciej się zmieniają. Upatrzony Budynek może więc zostać podebrany przez współgraczy zanim ponownie przyjdzie nasza tura. Wtedy trzeba raczej na bieżąco optymalizować swoje działania, bo nie da się jednoznacznie ustalić konkretnej strategii wygrywającej.

Solar City 8

W trakcie rozgrywki musimy dbać nie tylko o rozbudowę swojego projektu, ale również kontrolować projekty tworzone przez współgraczy. Czasem opłaca się bowiem aktywować takie rzędy lub kolumny, w których przeciwnik ma wartościowe dla niego budynki, by podczas jego tury nie otrzymał za nie wskazanych korzyści (punktowych lub pieniężnych).

Ciekawym mechanizmem, spotykanym czasem w grach z dobieraniem elementów, jest dokładanie monet do niezakupionych w poprzedniej rundzie Budynków Publicznych. Spora porcja monet dołożona do takiego budynku może skutecznie zachęcić któregoś z graczy do sięgnięcia nawet po początkowo nieopłacalny kafelek, a tym samym zwolnić miejsce na nowy. Dzięki temu nie ma zbyt wielu przestojów jeśli chodzi o dostępne Budynki Publiczne.

Solar City 9

Bardzo sprawnie działa mechanizm z uruchamianiem Wertykalnych Farm. Trzeba dobrze wyczuć moment, w którym tego dokonujemy, ponieważ zbyt wczesne utworzenie Wertykalnej Farmy może pozbawić nas profitów z aktywacji Wieżowców w kolejnych rundach. Posiadanie odpowiednio wyważonej liczby Wieżowców i Farm, dodatkowo dobrze współgrających z Budynkami Publicznymi, pozwoli nam nie tylko kontrolować koszty stawiania kolejnych Budynków na planszy, ale również da możliwość osiągania dodatkowych korzyści.

Solar City 10

„Solar City” jest jedną z tych gier, którą można by określić modnym anglojęzycznym określeniem „easy to learn, hard to master”, ponieważ jej zasady są dość proste i klarowne, ale możliwości jakie daje ta 16-polowa kafelkowa układanka potrafią nieźle rozruszać szare komórki. Do tego wszystkiego rozgrywka jest szybka, dynamiczna i niezbyt długa. Z każdą kolejną rundą budowany „silniczek” staje się coraz bardziej wartościowy i kombogenny, mamy dzięki temu więcej opcji i kombinacji prowadzących do osiągnięcia upragnionego celu, czyli jak największej zdobyczy punktowej.

„Solar City” wydaje się być grą, która premiuje osoby bardziej doświadczone, tzn. takie, które już znają cechy występujących w niej budynków i potrafiące już tworzyć skutecznie punktujące kombinacje, układy kafli. To jednak moglibyśmy sprawdzić samemu lepiej poznając grę i testując ją z osobami dopiero co zaznajomionymi z mechaniką tej solarpunkowej gry kafelkowej.

„Solar City” ma już swój „kącik” na stronie wydawnictwa Games Factory, a nawet swój facebookowy „profil”. Znajdziemy ją również na portalu BoardGameGeek.

 

Udostępnij na:

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *