Hero Realms, czyli Czempioni w świecie Gwiazd

Hero Realms 1Nie zdążyła się ukazać na naszym blogu recenzja polskiej edycji gry „Star Realms”, a tu na polskim rynku planszówkowym pojawiła się już po polsku „Hero Realms”, czyli bardzo podobna gra, osadzona w świecie fantasy. Jednak, co się odwlecze, to nie uciecze. Teraz mamy przynajmniej możliwość porównania obydwu karcianek, których polskie edycje zawdzięczamy wydawnictwu Games Factory.

  • „Hero Realms” to następczyni kultowej deckbuildingowej gry  „Star Realms”, ale z tematyką osadzoną w świecie fantasy.
  • Pojedynczy egzemplarz „Hero Realms” pozwala na rozgrywkę nawet  w 4 osoby.
  • Gra „Hero Realms”, w odróżnieniu od „Star Realms”, jeszcze nie doczekała się aplikacji na komputery i urządzenia mobilne.

Twórcami zarówno „Star Realms”, jak i „Hero Realms” są Robert Dougherty i Darwin Kastle, profesjonalni gracze „Magic: The Gathering”. Obie gry zostały wydane po raz pierwszy przez White Wizard Games. Za oprawę graficzną „Star Realms” odpowiedzialny jest Vito Gesualdi. Przy opracowywaniu grafik do „Hero Realms” dołączyli do niego Randy Delven i Antonis Papantoniou. Oczywiście, to kwestia gustu, ale przy całej sympatii do „Star Realms”, mi bardziej podobają się „fantastyczne” grafiki z „Hero Realms”.

Hero Realms 2

Klimat fantasy

W obydwu tych deckbuildingowych karciankach klimat zdecydowanie nie jest pierwszoplanowym elementem. W „Hero Realms” twórcy postanowili jednak nieco zadbać o ten aspekt rozgrywki. Na drugiej stronie instrukcji, która w polskim wydaniu gry ma postać małej, kilkustronicowej książeczki, znajdziemy krótki wstęp fabularny. Dowiadujemy się z niego, że akcja „Hero Realms” rozgrywa się w tajemniczo brzmiącej krainie… Thandar. Pojawiają się tutaj, podobnie zresztą jak w „Star Realms”, cztery zróżnicowane frakcje. Tym razem mamy: Imperium, Gildię, Kult Nekrosa i Dzikich.

Hero Realms 3
Z lewej losowe karty czterech różnych frakcji z gry „Star Realms”, a z prawej cztery przykładowe karty frakcji występujące w „Hero Realms”.

Nowe nazewnictwo kart

Klimat fantasy w nowszej z gier White Wizard Games poniekąd wymusił zastosowanie nowego nazewnictwa. Zamiast Baz mamy Czempionów. Zamiast Odkrywców mamy Ogniste Klejnoty. Jest ich więcej, bo 16 a nie 10 (ze względu na możliwość gry talią podstawową w większą liczbę graczy). Ogniste Klejnoty nadal kosztują 2 monety, ale odrzucany Klejnot zadaje 3 a nie 2 obrażenia.

Hero Realms 4
Z prawej Odkrywca ze „Star Realms”, a z lewej jego odpowiednik w grze „Hero Realms”, czyli Ognisty Klejnot.

Zamiast Żmii jest Sztylet, a do tego jest jeszcze Krótki Miecz. Zamiast Zwiadowców mamy po prostu Złote Monety i Rubiny. W ten sposób otrzymujemy nieco bardziej zróżnicowany początkowy zestaw kart w talii gracza. Zamiast 8 kart dających 1 monetę i 2 kart zadających 1 obrażenie mamy: 7 kart z 1 monetą, 1 kartę z 2 monetami, 1 kartę zadającą 1 obrażenie i 1 kartę zadającą 2 obrażenia.

Hero Realms 5
U góry startowa talia gracza z gry „Star Realms”, a pod nią talia startowa z „Hero Realms”.

Podstawowa wersja „Hero Realms” zawiera tyle kart startowych, by można było grać w 2 do nawet 4 osób. Dopiero do rozgrywki na większą liczbę graczy wymagany jest dodatkowy egzemplarz gry podstawowej.

Hero Realms 6

W „Star Realms” dodatkowy zestaw jest potrzebny już dla rozgrywki 3-osobowej. Co do samych wariantów gry wieloosobowej, mogę powiedzieć jedynie tyle, że w obydwu tych grach dostępne warianty są do siebie bardzo podobne, choć „Star Realms” oferuje jeden tryb wieloosobowy więcej. Jest to Rajd, w którym jeden z graczy wciela się w Bossa, a pozostali grają jako Atakujący.

Hero Realms 7

Wracając do tematyki gry, wraz z „Hero Realms” zmianie uległo też nazewnictwo ikon i poszczególnych działań. Zamiast wartości Handlu jest Złoto, a określenie Autorytet zostało zastąpione po prostu Życiem gracza. Kart już nie Złomujemy, a Poświęcamy (w praktyce oznacza to jedno i to samo, czyli odrzucenie ich z gry).

Hero Realms 8
Karta z lewej pochodzi z gry „Star Realms”. Z prawej przykładowa karta Akcji z „Hero Realms”. Możliwość „Złomowania” kart ze „Star Realms” została zachowana, tyle że teraz jest określana jako „Poświęcanie”.

Zamiast Posterunku (Bazy z czarną tarczą), mamy Czempiona-Strażnika.

Hero Realms 10
Z lewej Czempioni z „Hero Realms” (górna karta Czempiona to Strażnik). Z prawej ich odpowiedniki, czyli karty Baz z gry „Star Realms” (górna karta Bazy nazywana jest tu Posterunkiem).

W „Hero Realms” dochodzi dodatkowo Wyczerpanie, czyli po prostu możliwość skorzystania z umiejętności Czempiona, którego kartę następnie obracamy o 90° (kładąc ją poziomo).

Hero Realms 11

Nie byłoby w tym nic dziwnego, bo ze zdolności Baz (odpowiedników Czempionów) można też było korzystać w „Star Realms”,  ale tutaj niektóre karty pozwalają na przywrócenie Czempionów  („Przygotowanie” ich) i ponowne użycie posiadanych przez nich zdolności. W podstawowej wersji „Star Realms” nie można było dwukrotnie w jednej turze gracza używać zdolności Bazy.

Karty w „Hero Realms” nie są więc „żywcem” wzięte z pierwowzoru, jedynie ze zmienionymi grafikami czy nazwami. Jest jeszcze kilka takich smaczków, które pojawiają się w „Hero Realms”, a które odróżniają tę grę od swojej starszej „siostry”, ale nie będziemy się tu zagłębiać w treść i działanie poszczególnych kart. Warto jeszcze tylko dodać, że karty w „Hero Realms” mają dodatkowe podtypy, co najprawdopodobniej zostanie wykorzystane w dodatkach do gry, np. Czempion może być dodatkowo Wampirem lub Człowiekiem Łotrem.

Hero Realms 12

Życie zamiast Autorytetu

W „Hero Realms”,  lepiej niż w „Star Realms”,  został rozwiązany problem kart Autorytetu (Życia). Zamiast wielu kart, które musimy ciągle przekładać,  odwracać i przeliczać, mamy zaledwie dwie karty, które wystarczy odpowiednio na siebie nałkładać. Mimo wszystko i tak najwygodniej jest używać jakiejś aplikacji do kontroli punktów zwycięstwa lub po prostu kartki papieru i czegoś do pisania.

Hero Realms 13
Po lewej talia kart do zaznaczania punktów Autorytetu pojedyncznego gracza w „Star Realms”. Z prawej jej odpowiednik w grze „Hero Realms”.

Pudełko z grą

W „Hero Realms” wszystkie komponenty zostały zamknięte w dość dużym, jak na swoją zawartość, pudełku. Zmieści ono również sporo kart pochodzących z dodatków, których polskie wydanie Games Factory już zapowiedziało. Pudełko jest większe (mniej więcej dwukrotnie) od tego, w którym wydana została anglojęzyczna wersja gry.

Hero Realms 14

„Star Realms” jest może ciut tańsze od swojego następcy, ale za to wykorzystuje malutkie pudełko, z dość cienkiego kartonu, nie mieszczące nawet kart w koszulkach. Zależnie od potrzeb, i takie rozwiązanie może jednak znaleźć swoich zwolenników, zwłaszcza wśród tych graczy, którzy chętnie zabierają ze sobą planszówki w podróż, do torby czy plecaka. Wtedy każdy centymetr sześcienny pudełka może być na wagę złota.

Warto przechowywać karty odpowiednio rozdzielone – osobno trzymać karty Podstawowe (karty punktacji, Ogniste Klejnoty i karty niezbędne do utworzenia 10-kartowych talii startowych) oraz karty Talii Rynku (pozostałe karty reprezentujące poszczególne frakcje). Pozwoli to znacznie szybciej przygotować stół do rozgrywki.

Hero Realms 15

Koszulkować czy nie koszulkować?

Ze względu na przeciętnej jakości karty warto, moim zdaniem, je zakoszulkować. Zwłaszcza jeśli zamierzamy długo, często i namiętnie grać – niezależnie od tego czy będzie to „Star Realms” czy „Hero Realms”. Dołączając później dodatki do niezakoszulkowanych i trochę już „podmęczonych” kart z podstawki, nowe mogą się od nich odróżniać.

Wydawca, podobnie jak wypadku „Star Realms”, oprócz dodatkowych akcesoriów w postaci większych pudełek, oferuje również specjalne koszulki z rewersem takim, jaki mamy na kartach do gry.

Hero Realms 16

W wypadku wydania „Hero Realms” zastosowano ten sam „zabieg” graficzny, co dla „Star Realms”. Mam tu na myśli karty, które mają zachowane oryginalne rewersy. Dzięki temu posiadacze anglojęzycznych wersji dodatków mogą je bez problemu dołączyć do polskiej wersji gry podstawowej (bez konieczności koszulkowania kart).

Aplikacja na komputery i urządzenia mobilne

W wypadku niektórych graczy, na korzyść „Star Realms” może przemawiać m.in. aplikacja, która pozwala sprawdzić się w akcji z wirtualnymi przeciwnikami w razie braku kompanów do „prawidziwej” rozgrywki. Oprogramowanie jest dostępne w języku angielskim zarówno na komputery (przez Steam), jak i urządzenia mobilne – smartfony i tablety (w Google Play i App Store). W aplikacji dostępne są, oczywiście za opłatą, dodatki istniejące również w wersji drukowanej. Co ważne, kupując dodatek w wersji komputerowej, będzie on dostępny także w aplikacji mobilnej.

Star Realms Aplikacja PC
Komputerowa wersja aplikacji do gry „Star Realms”.

Mechanika gry

Mechanika obydwu gier, mimo niewielkich różnic w działaniu kart, jest niemal identyczna. Jedyne różnice wynikają z działania niektórych kart Akcji czy Czempionów (bo właśnie takie dwa typy kart występują w podstawowej wersji „Hero Realms”).

Gracze rozgrywają swoje tury na zmianę – zagrywają karty z ręki (startowe talie graczy są takie same dla wszystkich), zadając obrażenia swoim przeciwnikom, zmuszając ich do odrzucania kart, uleczając się i kupując do swojej puli kart nowe z Rzędu Handlu lub Rynku (zależnie, z którą grą mamy do czynienia). Na końcu swojej tury zawsze dobierają 5 nowych kart na rękę.

Hero Realms 17

W ten sposób gracze budują swoją talię kart, z której będą korzystać. Możliwe jest również odrzucanie kart z ręki lub własnego stosu kart odrzuconych. W ten sposób startowe karty z czasem będą ustępowały miejsca nowo kupowanym. Co ważne, karty tych samych frakcji mogą na siebie oddziaływać, oprócz zdolności głównej uruchamiając dodatkowe (zdolności Sojuszu). W rozgrywce podstawowej, czyli 2-osobowej, wygrywa ten gracz,  który spowoduje utratę wszystkich punktów Życia przeciwnika (a w „Star Realms” punktów Autorytetu).

Hero Realms 18

Podsumowanie i dodatki

Nie chcę specjalnie faworyzować którejś z porównywanych tutaj karcianek, ponieważ są one do siebie bardzo podobne. Bardziej chodziło mi o wskazanie subtelnych różnic między obiema grami, a one nie są na tyle istotne by jednoznacznie przekreślić którąś z gier na korzyść tej drugiej. Z pewnością i „Star Realms”, i „Hero Realms” znajdą swoich zwolenników, co będzie zależało m.in. od preferowanej tematyki gry, czy po prostu jej strony graficznej. Zapewne znajdą się i tacy, którzy zakupią obie karcianki. Tak też, póki co, jest w naszym wypadku. Zobaczymy, która gra przetrwa „próbę czasu”. Obecnie zamówiliśmy komplet polskojęzycznych dodatków do „Star Realms” w jednym ze sklepów internetowych i czekamy (nie)cierpliwie na premierę. Być może, również z uwagi na aplikację, zostaniemy właśnie przy „Star Realms”, kto wie.

Hero Realms 19

Dodatki zapewne zróżnicują obie gry, jednak „podstawki” są do siebie bardzo podobne i trudno tutaj wyrokować, która z nich jest lepsza. Dlatego wiele ze wspomnianych poniżej zalet i wad dotyczących „Hero Realms”, odnosi się również do „Star Realms”.

Zalety i wady gry „Hero Realms”:
(+) proste do wytłumaczenia zasady
(+) krótki czas rozgrywki
(+) olbrzymia regrywalność
(+) dodatkowe warianty  wieloosobowe
(+) dla 2 do 4 graczy wystarczy jeden zestaw podstawowy
(+) pudełko z miejscem przewidzianym na dodatki
(+/-) nowi gracze mają troszkę mniejsze szanse z tymi doświadczonymi (znajomość kart i synergii między nimi jest tutaj istotna)
(-) skalowalność – mimo możliwości gry w 3 i więcej graczy, najlepiej sprawdza się w 2 osoby
(-) przeciętnej jakości karty

Nasza ocena gry: 4

Udostępnij na:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *